به گزارش «راهبرد معاصر»؛ انسان موجودی است صاحب قوه تعقل که به واسطه آن، معانی و مفاهیمی را بر مبنای خصلتهای ذاتی خود بنا میکند. در واقع عقل انسان است که معنا را میسازد و بدون معنا، زندگی بشری تفاوتی با حیات وحش نخواهد داشت.
امام خمینی (ره) به طور کلی نسبت به مسائلی که شرافت اسلامی و ایرانی کشور را هدف گرفته بود، زبان به انتقاد صریح گشود
این مهم حتی در برخی از مکاتب غربی هم مورد توجه قرار گرفته و به اهمیت آن صحه گذاشته شده است. به عنوان نمونه، مایکل فرانکل بنیانگذار مکتب معنادرمانی یا «لوگوتراپی»، معتقد است آنچه زندگی انسان را نجات داده و تداوم میبخشد، معنا دادن به وقایع است.
از جمله معانی بسیار مهمی که در زیست اجتماعی و تمدنی بشر وجود دارد، مفهوم حیثیت است. حیثیت مترادف با شرافت و غرور بوده و ملتها همواره برای حفظ این مفاهیم، حتی از جان خود هم گذشتهاند.
در سال های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ سخنرانیهای آتشین امام خمینی (ره)، بر پایه دفاع از حیثیت لکهدار شده ایرانیان بود. در آن دورهای که دستگاه امنیتی مخوف رژیم پهلوی شکل گرفته و با ارعاب و شکنجه سعی در خاموش کردن صداهای منتقد داشت، شجاعت امام خمینی (ره) در دفاع از حیثیت ملت ایران، شگفت آور و عجیب است.
امام خمینی (ره) به طور کلی نسبت به دو مسئله که شرافت اسلامی و ایرانی کشور را هدف گرفته بود، زبان به انتقاد صریح گشود:
۱. کاپیتولاسیون: قانون کاپیتولاسیون یکی از ننگ آورترین قوانینی است که هر کشوری در برابر بیگانه میتواند به آن تن دهد. طبق این قانون اگر اتباع غیر دیپلماتیک کشور دیگری، مرتکب جرم و جنایت در کشور میزبان شوند، حق پیگرد قضایی و مجازات قانونی آنان از میزبان سلب میشود. این جرایم تفاوتی نمیکند که نزاع ساده باشد یا تجاوز به عنف و آدمکشی. در هر صورتی اتباع بیگانه به واسطه قانون کاپیتولاسیون از مجازات مصونیت خواهند داشت.
جمله معروف امام (ره) در نقد این قانون ننگین، واکنشی به خشم فروخورده مردم ایران بود، «ایران را از سگهای آمریکا پستتر کردند، اگر شاه ایران سگ آمریکایی را زیر بگیرد (او را) باز خواست میکنند و اگر آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، هیچ کس حق تعرض ندارد».
تخمین زده میشود که تا بروز انقلاب اسلامی در ایران، حدود 70 هزار مستشار آمریکایی در ایران زندگی و فعالیت میکردند که معادل جمعیت یک شهر متوسط در ایران آن زمان است. به بیان دیگر اتباع آمریکایی به اندازه جمعیت یک شهر، از پیگرد قانونی مصون بودند و هر جرمی علیه جان و مال و ناموس ایرانی مرتکب میشدند، هیچ مرجع قضایی در ایران قدرت مجازات آنها را نداشت.
چنین بود که امام خمینی (ره)، زبان گویای مردم ایران شد تا به لکه ننگی که بر دامان شرافت و حیثیت ایرانیان نشسته بود اعتراض کند و این، نقطه عزیمت انقلاب بود.
۲. روابط با رژیم صهیونیستی: در بحبوحهای که بخش عمدهای از اعراب و جهان اسلام علیه رژیم صهیونیستی موضع گرفته بودند و با آن میجنگیدند، شاه اقدام به برقراری روابط حسنه با رژیم صهیونیستی و شناسایی دوفاکتو آن کرد. این نه تنها دهان کجی به ملتهای مسلمان که توهین به هویت اسلامی مردم ایران بود.
در بخشهایی از سخنرانی امام (ره) در فیضیه، از رژیم صهیونیستی انتقاد میشود و سیاست شاه در برابر آن زیر سوال میرود
همانند الان، رژیم صهیونیستی به جنایت علیه مردم فلسطین و نسل کشی و اشغال سرزمینی آنها مبادرت میکرد. در این میان شاه به عوض اتخاذ موضع هماهنگ با دیگر کشورهای اسلامی علیه جنایات رژیم صهیونیستی، به کارگزار این رژیم در منطقه بدل شده بود.
در بخشهایی از سخنرانی امام (ره) در فیضیه، از رژیم صهیونیستی انتقاد میشود و سیاست شاه در برابر آن زیر سوال میرود؛ از جمله در آنجا که سوال میکنند، «ربط ما بین شاه و رژیم صهیونیستی چیست که سازمان امنیت میگوید، از رژیم صهیونیستی حرف نزنید، از شاه هم حرف نزنید، این دو تا تناسبشان چیست؟ مگر شاه صهیونیستی است» ؟
بنگرید به واکنش اروپایی ها در قبال جنگ اوکراین؛ آنها به واسطه اینکه به یک کشور اروپایی حمله شده است، روسیه را از تمام رویدادهای فرهنگی و ورزشی کنار گذاشتند و با وجود لطمهای که به اقتصاد آنان وارد میشد، روابط تجاری و اقتصادی خود با روسیه را قطع کردند.
حال، قیاس اوکراین با فلسطین قیاس مع الفارق است و ستمی که بر مردم مسلمان فلسطین در جریان اشغال و نسلکشی میرود با تحریکات اوکراین علیه روسیه که به جنگ منجر شد قابل مقایسه نیست. اما این مثال از آن جهت آورده شد که حتی کشورهای اروپایی نسبت به هویت واحدی که برای خود تعریف کردهاند واکنش نشان میدهند و قید منافع اقتصادی مبادلات انرژی با روسیه را میزنند.
مسأله هویت اسلامی و دفاع از حیثیت جهان اسلام در قضیه فلسطین، سالهاست با منافع مادی همپیمانی با غرب معامله شده است و بسیاری از کشورهای عربی حق السکوت خود در برابر این جنایت بزرگ را دریافت کردهاند . آنها به بنا کردن آسمانخراشهای بلند و برگزاری رویدادهای ورزشی بیش از دفاع از حیثیت اسلامی افتخار میکنند.
حضرت امام خمینی (ره) در زمانی که علیه سیاست شاه درقبال رژیم صهیونیستی سخنرانی میکرد، از بنی امیه مثال آورد و هر دو را خطرناک به حال اسلام دانست.
مکتب امام خمینی (ره)، مکتب ائمه اطهار و اساطیر آزاده ایرانی است که همواره دفاع از شرافت و حیثیت را بر رفاه مادی و دنیوی ارجحیت بخشیدهاند. این مکتب همچنان زنده است و الهام بخش همه آزادگان جهان، فارغ از دین و مسلکی که دارند گردیده است.